ד"ר מילגרם

הרצל 19, נהריה.  טל. 04-9521666

ינואר 2013 (2) - 'לא הכל ורוד'

עצוב, אבל קורה

נעם ולירון מצאו גור בן כ 4חודשים וחצי או טיפה יותר בקיבוץ בו הם גרים.  לאחר זמן מה הביאו אותו אלינו לבדיקה וחיסון.  הגור נמצא בריא חופשי מכל מחלה ובאמצע דצמבר עבר חיסון משושה ראשון. בתחילת ינואר הגיע הגור לחיסון שני, שגם אותו עבר ללא תקלות, נראה בריא ומאושר.  10 ימים לאחר מכן הגיע הגור כאשר הוא משלשל וחום גופו 39.6.   אנו מתייחסים במרפאה לכל חום מעל 39.5 כדבר משמעותי מאוד, והנחנו שחום גופו הגבוה שייך למצב דלקת  המעיים הקשה שממנה סבל.  לכלב ניתן טיפול אנטיביוטי מתאים והוא שולח לביתו.  בשיחה עם הבעלים - הרגיש טוב יותר.

12 יום לאחר מכן חזר, כאשר חום גופו 40מעלות. נלקח דם לבדיקה, ונמצאה רק עליה בתאים הלבנים של המערכת החיסונית, דבר שהיה צפוי לאור החום הגבוה. התכוננו להמשיך בטיפול במעיים, כאשר לקראת סיום הביקור הכלב פיתח אפילפסיה עם תנועות סגירת פה מהירות והפרשת רוק.  האמת כאשר לקחנו את בדיקת הדם כבר היו לנו חשדות לגבי החום הגבוה שאינו יורד גם אם הכלב הפסיק לשלשל. חום גבוה נגרם ע"י שתי מחלות בולטות: קדחת הקרציות (ארליכיוזיס) וכלבלבת (דיסטמפר). בבדיקת הדם שללנו קדחת קרציות (גם כך די נדיר בגורים), אך כשהופיע האפילפסיה כבר היה ברור שמדובר בכלבלבת.

הענין הוא שלכלבלבת יש מסלול מחלה שבדר"כ כולל את מערכת העיכול, מערכת הנשימה והפרשות מהעיניים, ומסתיים בפגיעה מוחית.  אך כבר ראינו מקרים שמהלך המחלה היה מקוצר ולא כלל את כל התסמינים.  אז איך קרה שהכלב קיבל חיסונים ועדיין פיתח את המחלה ? שהרי ידוע שהחיסון נגד כלבלבת יעיל מאוד.  ההסבר לכך נעוץ בזמן שהכלב נמצא. נעם ולירון מצאו את הכלב כאשר המחלה כבר קיננה בגופו. אין אפשרות לחשוד בכל כלב המובא למרפאה לחיסונים כנשא של הוירוס.

מה שמאפיין כלבלבת הוא שהמחלה יכולה לפרוץ גם בגיל מס' שנים - תלוי ביכולת של הגוף להחזיק את הנגיף במצב רדום.  אפשר גם לומר לפעמים שחיסון שניתן לכלב עלול להביא לפריצת המחלה עקב החלשת הגוף לזמן מסויים בגלל החיסון.

נאלצנו להרדים את הגור,  אכן לא הכל ורוד בממלכה.